vrijdag 20 september 2013

Mijn liefde voor talen

Mijn liefde voor talen

Sir: “Excuse me? Is this your handbag, madam?”
Madam: “Pardon?”
Sir: “Is this your handbag?”
Madam: ”Yes it is, thank you”


Heer: “Excuseer? Is dit uw handtas, mevrouw?”
Mevrouw: “Pardon?”
Heer: “Is dit uw handtas?”
Mevrouw: “Ja dat is hem, dank uw wel”

Bovenstaande dialoog stond in m’n allereerste Engelse taalboek van het voortgezet onderwijs, leuk hé? Ik heb deze altijd onthouden. Ik ben gek op talen en niet alleen Engels, maar ook Duits en natuurlijk m’n eigen taaltje Nederlands. Ik ben ook al jaren lied van het “Genootschap onze taal”. Het inspireert me, dat een woord verschillende betekenissen kan hebben in verschillende talen. Bijvoorbeeld Smart in het Nederlands betekent diep verdriet en in het Engels slim. Slim daarentegen is in het Nederlands schrander, vindingrijk en in het Engels slank. Dat bedoel ik, dat is best leuk.

Mijn liefde voor taal is begonnen in de eerste klas van de lagere school. Ik vond al gelijk de taallessen heel leuk. Het schrijven van krulletters (zo noemde ik ze), het lezen van boekjes, zoals: “mijn eerste leesboekje”, “Ot en Sien”, “Joop en Miep”, het leesplankje Aap, noot, mies. Vanaf die tijd bleef taal mij boeien.

Een paar jaar geleden zag ik in een rek van een winkel een volledige digitale Duitse taalcursus voor €1,-- met spraakherkenning en grammaticalesjes, dictees en dialogen etcetera. Dit kon ik niet laten liggen en kocht het. Ik heb het nog steeds en oefen daar zo nu en dan eens mee. Ik heb toen ook de Engelse versie ervan aangeschaft, maar die kocht ik in een grote boekhandel. Die was duurder, maar nuttig. Ik kan al Engels en Duits, maar het is prima stof, om je Engels en Duits en eventueel andere talen, want die hebben ze ook, op te halen. Vooral dat spraakherkenning, je spreekt wat in en als je het verkeerd uitspreekt, dan verschijnt er op het scherm: "ik heb u niet verstaan", dan moet je het nog een keer zeggen, net zolang tot je het goed zegt. Als je een lesje maakt en je hebt het goed gemaakt, krijg je applaus te horen, heb je het niet goed gedaan een fluitconcert.

Een taalrijk, goed en leerzaam weekend.

 

Geen opmerkingen: