vrijdag 26 april 2013

Koninginnedag en troonwisseling

Koninginnedag/troonwisseling,

30 april 1970: Ik was een meisje van 7 jaar. Ik verheugde me de hele week al op Koninginnedag. De dag begon met het kijken naar het Defilé op televisie. Mijn vader zag de kleine prins en zei tegen ons: "dit jongetje wordt later koning, maar eerst wordt zijn moeder nog koningin". Ik dacht: "okay, het zal wel en ging met m'n zus en twee buurmeisjes naar de kermis".

30 april 1980: 17 was ik, de troonwisseling vond plaats. Ik ging met een paar vriendinnen de stad in en zag alleen af en toe wat flitsen ervan bij een van hen thuis. Ondanks de protesten van krakers, was alles goed verlopen.

30 april 2013: aanstaande dinsdag, dus. Het jongetje, dat m'n vader noemde wordt als koning gekroond. De vrouw die ik in 1980 in flitsen koningin zag worden treedt nu af. De tweede keer voor mij dus, dat ik een troonwisseling meemaak. Het lijkt mij heel leuk om in plaats van een koningin en prins gemaal nu een koning en koningin mee te mogen maken. Maxima en Alexander heel veel succes met jullie aankomende koningschap, Beatrix hartelijk bedankt, dat u 33 jaar onze koningin mocht zijn.

Wie weet is er ergens in Nederland nu weer een vader of moeder, die Amalia ziet en tegen hun kinderen zegt: "dit meisje wordt later koningin".

Fijn weekend, fijne week en dinsdag een fijne Koninginnedag.


Geen opmerkingen: