vrijdag 5 juli 2013

Shoppen

1980: Het winkelcentrum loopt vol met mensen. Aan de kassa's staan lange rijen, het is uitverkoop. Je had nog geen internet, dus laat staan webwinkels. Als je iets wilde kopen moest je de deur uit, de stad in. Als er uitverkoop was moest je er snel bij zijn.

2013: Nu kun je ook nog veel in de stad kopen. Nu is het ook nog wel druk aan de kassa's. Toch koopt het merendeel van de bevolking via internet. De webwinkels worden steeds meer. Ik persoonlijk kijk wel op internet, als ik iets nodig heb, maar ik koop bijna altijd gewoon in de winkel. Als je iets van kleding nodig hebt moet je het toch passen en het moet je staan. Een boek bestel ik meestal wel gewoon via internet.

2030: De toekomst, hoe zal het dan gaan? Zullen er dan helemaal geen fysieke winkels meer zijn? Of zal het dan algemeen gebruikelijk zijn, om een winkelwagen met boodschappen i.p.v. bij de kassa af te rekenen, door een scan te halen, en dan automatisch betalen via je pinpas. Een maatschappij zonder caissières. Ideaal? Hoe staat het dan met de werkgelegenheid? Alle werkzaamheden die geautomatiseerd worden is een verlies aan arbeidsplaatsen. Hoe zal het eindresultaat zijn? Dit wordt echt een toekomsttragedie en de gezelligheid van het winkelen is er dan ook af.

Ach we gaan het zien. Voorlopig gaat het nog zoals het gaat. Morgen lekker de stad in gaan voor een broek te kopen. In de rij staan in de supermarkt, etcetera.

Ik wens jullie allemaal een prettig weekend toe. Het belooft mooi te worden, qua weer.

Geen opmerkingen: